Palivové filtry – PEMA

Palivové filtry

Výměna palivového filtru

Palivový filtr je společně například s brzdovou kapalinou jedna z podceňovanějších komponent v automobilu a jeho výměně se obecně příliš pozornosti nevěnuje.

 

Přitom se jedná o jednu z klíčových komponent pro bezproblémový provoz vozidla. Zvláště u dnešních moderních, velmi citlivých, vysokotlakých vstřikovacích systémů, kdy každá nečistota může způsobit poškození a následnou nákladnou opravu např. vstřikovačů.

Kdy měnit palivový filtr

Interval výměny palivového filtru určuje výrobce. Vždy je však dobré přihlédnout také k ostatním okolnostem při provozu automobilu. Někdo jej mění co 2 roky, někdo při každé výměně oleje, někdo co 60 000 km (často uváděná hodnota).

 

Palivový filtr pro diesel – specifikum v zimním období

V zimním období dochází vlivem nízkých teplot k vylučování parafínů z nafty. To se projevuje tak, že se nafta zakalí a částečky (vločky) parafínů, pokud se včas nerozpustí, zanášejí palivový filtr. V extrémním případě, kdy palivový systém není schopen nános rozpustit (např. vyhříváním palivového filtru, nebo jinou technologií), může v extrémním případě dojít až k ucpání palivového filtru a tím znepojízdnění automobilu.

 

Tento problém může být umocněn právě znečištěným palivovým filtrem. Jednak může být zanesen mechanickými nečistotami, jednak se zanáší nečistotami z polymerujících biosložek, které dnes najdeme téměř v každé naftě. Takto znečištěný filtr parafíny ucpou mnohem snadněji a dříve

Voda v systému

Dalším nebezpečím pro palivový filtr je voda v systému. Ta při nízkých teplotách může palivový filtr doslova zmrazit a auto opět nejede.

 

Voda se do systému může dostat několika způsoby

  • natankováním velmi nekvalitní nafty
  • vzdušnou vlhkostí

Voda je těžší než nafta, za normálních okolností je tedy na dně nádrže. Pokud je jí moc a zamrzne, můžou být krystalky ledu nasáty čerpadlem a mnohem rychleji ucpat palivový filtr. Kdo také tankuje častěji malé množství nafty, tomu na stěnách nádrže snadněji kondenzuje vlhkost a vody v systému je tak mnohem více.

Pokud nenastartuju z důvodu zamrzlé nafty

Pokud nám přes všechnu péči (tankování zimní nafty, přidání aditiv, …) nafta v nádrži zamrzne, nebo víte, že máte v nádrži stále letní naftu a venku mrzne, nesnažte se za každou cenu nastartovat. Auto je lepší odtáhnout do vytápěných prostor (garáž, obchodní centrum, servis). Po ohřátí se vysrážené parafíny opět rozpustí a vozidlo jede dále. Předejdete tak jeho poškození.

Aktualizace