Olejové, vzduchové, palivové filtry a kabinové filtry
Olejový filtr
Motorový olej má kromě mazání také funkci chlazení a zachycování nečistot vzniklých při práci motoru ať už otěrem, opotřebováním nebo při zážehu a podobně. Olej odvede teplo od místa tření nebo zážehu a spolu s ním také nečistoty.
Při práci motoru je koloběh oleje zajištěn olejovým čerpadlem. Ten tlačí olej nejprve přes olejový filtr, kde se zbavuje nečistot a úsad, do zbytku motorového prostoru. Olejový filtr tak neustále zachytává vzniklé nečistoty a zanáší se, proto je pro správnou funkci nutné měnit olejový filtr při každé výměně oleje.
Doporučujeme měnit olejový filtr při každé výměně oleje.
Výměna olejového filtru pomocí klíče na olejový filtr
Většina olejových filtrů se uvolňuje pomocí klíče, který se nasadí na tělo filtru, které obepne a poté je možné filtr vyšroubovat. Některé filtry umožňují demontáž pomocí klasického nástrčkového klíče. Rovněž se dnes využívají olejové filtry ve formě olejové vložky, kdy se z pláště vyjme použitá vložka a zasadí se nová.
Vzduchový filtr
Vzduchový filtr chrání motor před nasátím nečistot z okolního ovzduší. Je umístěn na sání motoru a čistí nasávaný vzduch, potřebný pro chod motoru, od nečistot a částic, které by motor mohly poškodit.
Funkce vzduchového filtru
Přes sání je do motoru nasáván okolní vzduch, který je potřebný pro správnou funkci motoru. Aby byla dodávána vždy správná směs vzduchu a paliva, musí být vzduchový filtr pro vzduch volně průchozí.
Zanesený vzduchový filtr
Pokud je již vzduchový filtr znečištěný, je potřeba jej vyměnit, protože přes něj neproudí dostatek vzduchu do motoru, což vede k nesprávnému spalování, může vést ke snížení výkonu motoru, zvýšení hlučnosti a spotřeby.
Doporučujeme výměnu 1x ročně
Vzduchový filtr by měl být měněn jednou ročně. Záleží to však na místních podmínkách. Pokud automobil provozujete v prašném prostředí, vzduchový filtr se zanese mnohem dříve. Proto doporučujeme, alespoň jedou ročně, vzduchový filtr zkontrolovat, případně vyměnit.
Kabinový filtr
Kabinový filtr, někdý též označovaný jako pylový filtr, chrání kabinu vozu a jeho posádku před nečistotami z ovzduší. Kabinový filtr chrání proti vniknutím pylů, sazím, prachu a jiným polétavým nečistotám.
Kabinový filtr s aktivním uhlíkem
Kabinový filtr s aktivním uhlíkem také nabízí dostatečnou ochranu před emisemi z dopravy a průmyslu.
Zanesený kabinový filtr
Pokud je kabinový filtr zanesený, dochází ke snížení výměny vzduchu v kabině automobilu. Rovněž může takový filtr zapáchat, potom se nepříjemný pach drží i v kabině vozidla. Zanesený kabinový filtr rovněž způsobuje znečištění předního skla, za vlhka se také přední sklo mlží výrazně více než s čistým kabinovým filtrem. Kabinový filtr je doporučeno měnit alespoň 1x ročně, případně tehdy, když se objeví výše popsané negativné projevy zaneseného kabinového filtru.
Palivový filtr
Palivový filtr chrání motor a palivovou soustavu před nečistotami obsaženými v palivu. 100% čisté palivo neexistuje, proto je potřeba jej před vstříknutím do spalovací komory filtrovat. Nečistoty se do paliva mohou dostat během výroby, přepravy nebo také při tankování paliva.
Palivový filtr je umístěn na palivovém potrubí. Jeho čistota umožňuje správné dávkování paliva, kdežto znečištěný palivový filtr klade palivu odpor, a proto se ho do spalovacích prostor dostane méně, což může vést ke snížení výkonu a paradoxně také ke zvýšení spotřeby.
Doporučujeme výměnu palivového filtru jednou ročně.